«Як в Адамі вмирають усі, так само в Христі всі оживуть» (1 Кор. 15, 22)
Возлюблені у Господі всечесні отці, боголюбиві ченці та черниці, дорогі брати і сестри!
Із вдячністю до Бога в ці світлі дні благодатної радості Святої Пасхи, коли ми всі разом прославляємо Воскреслого Спасителя та Господа нашого Іісуса Христа, звертаюсь до вас вічно живими та життєстверджуючими словами:
ХРИСТОС ВОСКРЕС!
Воскресіння Спасителя – це не просто історична подія, про яку ми дізнаємось із священних текстів. Воскресіння Христове – центральний догмат християнства, краєугольний камінь нашої віри. Вся попередня історія людства, за описом старозавітних Писань, є приготуванням до Пришестя на землю Сина Божого.
Світле Христове Воскресіння православні християни іменують Пасхою. В історико-символічному сенсі Пасха ознаменовує собою перехід людства від темряви до світла, від зла до добра, від смерті до життя. Глибокий та невід’ємний метафізичний взаємозв’язок старозавітної і новозавітної Пасхи, їх зосередженість в особі Спасителя пояснює те, чому свято Воскресіння Христового зберігає в собі назву старозавітної Пасхи. «Старозавітна Пасха святкується через короткочасний порятунок іудейських первенців, а Нова Пасха – через дарування вічного життя всім людям», – говорить святитель Іоанн Златоуст. Месія-Христос, що прийшов заради визволення всіх людей від духовного «рабства єгипетського», бере участь в іудейській «пасці очікування». Він завершує її виконанням закладеного в ній Божественного задуму. Одночасно кардинально змінюється характер взаємин Бога і людини: тимчасовий союз одного народу з Богом, який виконав своє призначення, стає «старим» («застарілим»), і Христос замінює його Новим і вічним – Союзом-Завітом з усім людством. Спаситель засновує нову пасхальну трапезу – таїнство Євхаристії – і говорить учням про Свою близьку смерть, як про пасхальне жертвопринесення, в якому Він – Новий Агнець, закланий «від створення світу».
Своїм Преславним Воскресінням Христос оновлює людську природу, відкриває людям ворота Небесного Царства і вказує нам шлях до єдності з Творцем. Саме в Христі, який примирив з Богом світ (2 Кор. 5, 19), усі ми маємо можливість отримати усиновлення та виправдання, знайти вічне життя, бо немає іншого імені під небом, яким би нам спастись, крім імені Іісуса, Якого Бог воскресив з мертвих (Дії 1, 1). У Воскресінні нам відкривається Бог нескінченної доброти та досконалої любові. Саме воно відкрило всім шлях до безсмертя, до справжнього життя та вічного щастя. Пасха – перемога у боротьбі за возз’єднання людини з Богом, і тому є для нас святом із свят і торжеством із торжеств. Святитель Афанасій Великий говорить: «Бог став людиною, щоб людина стала богом». Це означає, що людина знову починає жити з Господом. Воскресіння Христове є початком нашого духовного воскресіння, пробудження у нас духовних прагнень, а також морального відродження.
Духовне воскресіння нашого нинішнього життя буде фундаментом для фізичного воскресіння, яке силою всемогутнього Бога станеться в останній день існування світу. Тоді всі люди оживуть і душі всіх померлих з’єднаються з їхніми тілами. Але стан воскреслих людей буде характеризуватися внутрішнім станом їхніх душ. Про загальне воскресіння Христос говорить: «Настає час, коли всі, хто в гробах, почують голос Сина Божого; і підуть ті, хто чинив добро на воскресіння життя, а ті, хто чинили зло, на воскресіння осуду» (Ін. 5, 28-29). Загальне воскресіння з мертвих буде вічним воскресінням, у якому праведні люди повстануть перетвореними, одухотвореними та безсмертними, і «праведники засяють, як сонце, у Царстві Отця їхнього» (Мф. 13, 43). Першим воскреслим з таким оновленим і одухотвореним тілом є Господь Іісус Христос, Якого апостол називає «Первістком серед померлих» (1 Кор. 15, 13-22). Христос переміг смерть. Ця перемога дарувала ту силу, котра скинула владу темряви, звільнила душі з пекла, відчинила двері до раю, влила життя і світло в душі віруючих. «Смерть! Де твоє жало? Пекло! Де твоя перемога?» (1 Кор. 15, 55). «Ти переможене Христом, умертвлене Життєдавцем, бездиханне, мертве, нерухоме, бездіяльне, і хоча зберігаєш образ змія, але віддане ганьбі на висоті!» (свт. Григорій Богослов).
Невпинно дякуючи Богу за Його неосяжне для нас благодіяння, закликаю всіх Вас, дорогі отці, брати та сестри, готувати свої душі до прийняття Божественного світла та радості. Щоб і наші душі просіяли в день всесвітнього воскресіння.
Христос Воскрес! Воскреснемо і ми силою Його. Попереду – світло і життя. Завжди дякуватимемо Спасителю нашому, припадаючи до Нього вустами і серцем у молитві, прагнучи лише Його Одного, Того, Хто нас викупив, ціною Своєї дорогоцінної крові.

Світле Христове Воскресіння православні християни іменують Пасхою. В історико-символічному сенсі Пасха ознаменовує собою перехід людства від темряви до світла, від зла до добра, від смерті до життя. Глибокий та невід’ємний метафізичний взаємозв’язок старозавітної і новозавітної Пасхи, їх зосередженість в особі Спасителя пояснює те, чому свято Воскресіння Христового зберігає в собі назву старозавітної Пасхи. «Старозавітна Пасха святкується через короткочасний порятунок іудейських первенців, а Нова Пасха – через дарування вічного життя всім людям», – говорить святитель Іоанн Златоуст. Месія-Христос, що прийшов заради визволення всіх людей від духовного «рабства єгипетського», бере участь в іудейській «пасці очікування». Він завершує її виконанням закладеного в ній Божественного задуму. Одночасно кардинально змінюється характер взаємин Бога і людини: тимчасовий союз одного народу з Богом, який виконав своє призначення, стає «старим» («застарілим»), і Христос замінює його Новим і вічним – Союзом-Завітом з усім людством. Спаситель засновує нову пасхальну трапезу – таїнство Євхаристії – і говорить учням про Свою близьку смерть, як про пасхальне жертвопринесення, в якому Він – Новий Агнець, закланий «від створення світу».
Своїм Преславним Воскресінням Христос оновлює людську природу, відкриває людям ворота Небесного Царства і вказує нам шлях до єдності з Творцем. Саме в Христі, який примирив з Богом світ (2 Кор. 5, 19), усі ми маємо можливість отримати усиновлення та виправдання, знайти вічне життя, бо немає іншого імені під небом, яким би нам спастись, крім імені Іісуса, Якого Бог воскресив з мертвих (Дії 1, 1). У Воскресінні нам відкривається Бог нескінченної доброти та досконалої любові. Саме воно відкрило всім шлях до безсмертя, до справжнього життя та вічного щастя. Пасха – перемога у боротьбі за возз’єднання людини з Богом, і тому є для нас святом із свят і торжеством із торжеств. Святитель Афанасій Великий говорить: «Бог став людиною, щоб людина стала богом». Це означає, що людина знову починає жити з Господом. Воскресіння Христове є початком нашого духовного воскресіння, пробудження у нас духовних прагнень, а також морального відродження.
Духовне воскресіння нашого нинішнього життя буде фундаментом для фізичного воскресіння, яке силою всемогутнього Бога станеться в останній день існування світу. Тоді всі люди оживуть і душі всіх померлих з’єднаються з їхніми тілами. Але стан воскреслих людей буде характеризуватися внутрішнім станом їхніх душ. Про загальне воскресіння Христос говорить: «Настає час, коли всі, хто в гробах, почують голос Сина Божого; і підуть ті, хто чинив добро на воскресіння життя, а ті, хто чинили зло, на воскресіння осуду» (Ін. 5, 28-29). Загальне воскресіння з мертвих буде вічним воскресінням, у якому праведні люди повстануть перетвореними, одухотвореними та безсмертними, і «праведники засяють, як сонце, у Царстві Отця їхнього» (Мф. 13, 43). Першим воскреслим з таким оновленим і одухотвореним тілом є Господь Іісус Христос, Якого апостол називає «Первістком серед померлих» (1 Кор. 15, 13-22). Христос переміг смерть. Ця перемога дарувала ту силу, котра скинула владу темряви, звільнила душі з пекла, відчинила двері до раю, влила життя і світло в душі віруючих. «Смерть! Де твоє жало? Пекло! Де твоя перемога?» (1 Кор. 15, 55). «Ти переможене Христом, умертвлене Життєдавцем, бездиханне, мертве, нерухоме, бездіяльне, і хоча зберігаєш образ змія, але віддане ганьбі на висоті!» (свт. Григорій Богослов).
Невпинно дякуючи Богу за Його неосяжне для нас благодіяння, закликаю всіх Вас, дорогі отці, брати та сестри, готувати свої душі до прийняття Божественного світла та радості. Щоб і наші душі просіяли в день всесвітнього воскресіння.
Христос Воскрес! Воскреснемо і ми силою Його. Попереду – світло і життя. Завжди дякуватимемо Спасителю нашому, припадаючи до Нього вустами і серцем у молитві, прагнучи лише Його Одного, Того, Хто нас викупив, ціною Своєї дорогоцінної крові.
ХРИСТОС ВОСКРЕС!
ВОІСТИНУ ВОСКРЕС!
ВОІСТИНУ ВОСКРЕС!
Божою милістю, смиренний
+ Миколай
Митрополит Кіровоградський і Новомиргородський
+ Миколай
Митрополит Кіровоградський і Новомиргородський
Пасха Христова,
2025 рік
м. Кропивницький
2025 рік
м. Кропивницький
(0)